Prijenosi, snimke i filmovi
-
Srdačno vaši: Pia i Pino Mlakar, autor Ivan Hetrich
Piše: Maja Đurinović
U skladu s naslovom serijala, Hetrich s Mlakarima vodi opušten i srdačan razgovor iz kojeg se razabire filozofija života, i dirljiva prisnost vremešnog bračnog para, prožetost umjetnošću i intimno zadovoljstvo ostvarenim. „Oni su naša historija, naša baza…“, zaključuje Šparemblek, „veliki ljudi koji i dan danas briljantno razmišljaju o tom poslu“
...pročitajte cijeli tekst...
-
En Corps, red. Cédric Klapisch, 2022.
Piše: Ivana Katarinčić
Ulogu Elise interpretira glumica i balerina Marion Barbeau, solistica Pariške opere. Stoga u filmu nema zamjenskih izvođača koji bi interpretirali plesačke izvedbe, nego ih uvjerljivo i vjerodostojno izvodi iskusna balerina. Elisa otkriva potencijal drukčijeg načina plesnog izražavanja i mnogostrukost tjelesnog predstavljanja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru, Royal Ballet, London: Joby Talbor, Kao voda za čokoladu (Like Water For Chocolate) kor. Christopher Wheeldon, red. Alondra de la Parra
Savršenstvo ove produkcije očituje se ne samo u izvrsnosti svakog njenog segmenta i detalja, nego u savršenoj koordinaciji svih elemenata predstave koji se stapaju u nezaboravno baletno remek-djelo. Koreografski, predstavu nose prvenstveno strastveni pas de deuxovi Marcelina Sambe (Pedro) i sjajne, iskreno ekspresivne Francesce Hayward (Tita). ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pokret koji traje: Baletna serija u povodu 125 godina HNK i 200 godina baleta, red. Iva Jelačić, 1985.
Piše: Maja Đurinović
Gospođa Jelačić, živahna i prilično oštra i nepovjerljiva osoba, tražila je odmah po završetku projekcije brisanje snimki, tako da su ovi iznimno zanimljivi materijali do daljnjeg nedostupni. Koliko sam shvatila, riječ je o neriješenom odnosu autorskih prava između HTV-a i redateljice. Ne razumijem se u to, tek sigurna sam da smo zbog toga svi na gubitku ...pročitajte cijeli tekst...
-
Portret balerine – Irena Pasarić, dokumentarni film, red. Nana Šojlev
Piše: Maja Đurinović
Balet je veliko trošenje i veliko davanje, a Irena se nije nikada štedjela. Pritom priznaje da „možda i je malo komplicirana“, ali kad uvijek nešto smeta da bi se dosegla savršenost! Portret balerine – Irena Pasarić je film koji vrijedi i valja pogledati. No, u međuvremenu su prošle godine, i trebalo bi nastaviti započeti razgovor. Sigurna sam da ta Balerina ima još puno toga za reći ...pročitajte cijeli tekst...
-
The Company, red. Robert Altman
The Company je film izrazito muzikalnog filmskog redatelja koji pokazuje duboko poštovanje spram plesne umjetnosti. Film prikazuje uspješne godine Joffrey Balleta i dio njenog kvalitetnog repertoara tako je postao i povijesni dokument rada jedne od najboljih američkih plesnih kompanija. Sve koreografije snimljene su posebno za film i izvode ih plesači kompanije...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: Royal Ballet, Opera House, London, Jules Massenet, Manon, kor. Kenneth MacMillan
Piše: Sanja Petrovski
Manon je uzbudljiv balet za odrasle: dekadentan, senzualan, emotivno razoran i dinamičan. Koreograf Kenneth MacMillian, dirigent Martin Yates, dizajner scene i kostima Nicholas Georgiadis, te oblikovatelj svjetla John B. Read upriličili su večer za pamćenje. Timskim radom zaokružili su raskošnu cjelinu koja mora osvojiti svakog baletnog sladokusca ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u CineStaru; The Royal Ballet, London, Bernstein Centenary (Bernsteinova stogodišnjica), kor. Wayne McGregor, Liam Scarlett, Christopher Wheeldon
Piše: Sanja Petrovski
Na Bernsteinovu skladbu Serenada Christopher Wheeldon postavo je treći, najpretenciozniji i najdulji balet večeri Corybantic Games. Violinski koncert sastoji se od pet dijelova u kojima se slavi glazba i ples. Koreografski koncept je raskošan i maštovit., a posljednja slika u bojama mediteranskog sumraka, kaleidoskopska je promenada svih protagonista u euforičnom finalu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Maja Bezjak o svojim baletnim filmovima Orfej (1969), Mora (1970), Ekstaze (1970), Impresije, maštanja (1971), Ljubavne teme (1972), Neobična priča (1973) i Točka vrenja (1974)
Piše: Maja Bezjak
Za sve svoje baletne filmove dobila sam velika priznanja i Vijence kao kompletna umjetnica, a razdoblje posvećeno baletnom filmu bilo je najbogatije i najintenzivnije razdoblje mog života. Mnogo sam toga naučila o filmu, o samoj sebi i mnogočemu što sam tokom života akumulirala, a tad se pokazalo kao neiscrpno vrelo mojih umjetničkih maštanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Odiseja plesačice (Mia, a Dancer s Journey), red. Maria Ramas, Kate Johnson
Zahvaljujući brojnim fotografijama i snimkama Mija ponovno pleše pred publikom kojoj postaje jasno zašto je bila velika. Njezini pokreti, način na koji je interpretirala svoje uloge, kako je vladala pozornicom – neponovljivi su i odjednom postaje jasno zašto je bila zvijezda svoga vremena i zašto moramo sačuvati sjećanje na nju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Flesh and Bone, red. Moira Walley-Beckett
Samo razumijevanjem kulturnih i povijesnih čimbenika koji su utjecali na razvoj baletne umjetnosti, njezine tehnike, estetike ali i načina podučavanja, možemo zakoračiti putem promjene i zato je važno uvrštavanje plesa u kurikulum za sve škole u Hrvatskoj, kako slika plesa koju stvaraju nove generacije ne bi bila samo ona ponuđena u masovnim medijima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: The Royal Ballet, London, Petar Iljič Čajkovski, Orašar (The Nutcracker), kor. Peter Wright (prema Lavu Ivanovu)
Duet dvoje glavnih protagonista, Francesce Hayward i Alexandera Campbella, skladna zajedničkog izgleda, otplesan je zaista harmonično i organski, kao da ne izvode nijedan težak element. Njihova uvježbanost i spontanost pogotovo se osjećala kod Klare koja je bila posve opuštena i zaigrana, s potpunim povjerenjem u partnera ...pročitajte cijeli tekst...
-
Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Dama s kamelijama, kor. John Neumeier, gl. Frederic Chopin, Cineplexx Centar Kaptol, 6. prosinca 2015.
Glavni protagonisti plešu iznimno kompliciranu koreografiju, neoklasičnu s puno sitnih, minucioznih koraka i čudesnih podrški. Izbor Zaharove i ovaj je put pun pogodak. Njezino lice je hladno a opet tako milo i sjetno, kad kao Marguerite sakriva bol i bolest. Armanda je plesao Edvin Revazov, mladi plesač izvrsnih glumačkih kvaliteta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Adolphe Adam, Giselle, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 11. listopada 2015.
Sama pojava Svetlane Zakharove u bijeloj tutu haljinici ostavlja dojam prave vile – prozirne, neopipljive i neuhvatljive. Njezini arabesqui, brzi okreti u attitudes pozi na samom početku plesa, sisonni, grand jetéi, soubresaut, rond de jambe en l'air saute, ballote… – izvedeni su besprijekorno. Balerina poput Svetlane Zakharove nema mnogo na svijetu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: The Royal Ballet, London, Sergej Prokofjev, Romeo i Julija (Romeo and Juliet), kor. Kenneth MacMillan
Romeova uloga koreografski nimalo ne zaostaje za Julijinom. Toliko pirueta i toureva iz raznih epaulementa u razne epaulemene, ponekad niti meni kao balerini nisu bili jasni. Romeo (Steven McRae) te njegovi prijatelji Benvolio (Tristan Dyer) i Mercutio (Aleksander Campbell), uvježbani su trojac koji je bila milina gledati
...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: Royal Opera House, London, Vragolasta djevojka (The Wayward Daughter), kor. Frederick Ashton
Lisu igra Natalia Osipova i to tako da se čini da skače do nebesa. Njezina stopala kao da ne dotiču tlo i to je nešto nevjerojatno. Osjećaj stalne elevacije ostavlja dojam leptira koji nježno lebdi i onda samo promijeni cvijet ispod sebe. Zapanjujući su njeni grand jetèi, fouettési u okretu, pa couru s kojima prelazi preko cijele pozornice kao da stoji na pokretnoj traci ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: Royal Opera House, London, Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero (Swan Lake), kor. Anthony Dowell
Natalia Osipova je mišićave konstitucije i naizgled ne djeluje kao labudica, no fantastično je otplesala Pas de deux u 3. činu, njeni fouettesi su bili izvanserijski i malo je balerina koje mogu konkurirati njenim tehničkim dostignućima; a u 2. činu je bila toliko srčana, spontana, emotivna i snažna, dirljiva kao da joj je to zadnja večer, zadnja izvedba u životu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 25. siječnja 2015.
Svetlana Zaharova bila je istinsko utjelovljenje labudice. Njezine duge, zaobljene a opet koščate ruke samo što nisu poletjele. Vrlo visoka za balerinu, Zaharova je kao Odetta djelovala skladno, harmonično, eterično, pomalo vilinski, a kao Odilija samouvjereno, snažno, s odličnom tehnikom te dozom sarkazma u očima
...pročitajte cijeli tekst...
-
Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Orašar, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 21. prosinca 2014.
Kruna predstave je grand pas de deux, a pleše ga sama Maša (u Grigorovičevoj verziji nema Vile Šećera) s princem koji ostaje odjeven u crveni kostim Orašara, na vrhu bora u nestvarnoj noćnoj sceni. Plesači su zadivili svojom virtuoznošću, smjelim podrškama, ripkama, arabescima, melodioznim rukama koje svojom profinjenošću naglašavaju poeziju plesa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: Royal Winnipeg Ballet Canada, Moulin Rouge, kor. Jorden Morris, red. François & Pierre Lamoureux, 11. studenoga 2014.
Glazba je vedra i poletna, a živahni, temperamentni, erotični plesovi kabarea izazivaju razdraganost u gledatelja. Naravno, pomak od kabaretskog originala je što balerine plešu na špicama pa time dobivaju na virtuoznosti i tehničkoj preciznosti. Koreografija je muzikalna i spretno postavljena te vrlo zahtjevna
...pročitajte cijeli tekst...
-
Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Legenda o ljubavi, kor. Jurij Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 26. listopada 2014.
Kako je predstava odmicala, Marie Allash bila je sve opuštenija i uživljenija u ulogu kraljice Mekhmene Banu, koja je glumački vrlo zahtjevna a koreografski puna teških elemenata. Pokazala je umijeće balerine istinski saživljene s ulogom – veličanstvene široke pokrete ruku, velike skokove, snažne piruete, strastvenost i držanje dostojno kraljice ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Teatro alla Scala, Milano: Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Vladimir Burmeister i Lav Ivanov, TDK Music; Boljšoj teatar, Moskva: Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić

U potrazi za novim, suvremenijim čitanjem Labuđeg jezera koreografi su uglavnom zadržavali osnovni okvir priče, okrećući se adaptacijama detalja libreta, koreografskog materijala, ali i izvornoj partituri Čajkovskog. To je slučaj i u DVD izdanjima dviju verzija Labuđeg jezera, koje ovdje prikazujemo
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Boljšoj balet, Petar Iljič Čajkovski, Orašar, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić
U Grigorovičevu baletu uopće nema djece-plesača, što mu omogućava kreiranje složenih plesnih kombinacija u prvom činu koji, praktički lišen pantomime, postaje kontinuirana plesna cjelina i skladno prerasta u drugi čin. Iz njega je pak izbačena Vila Dražeja pa Maša i Orašar-Princ opet postaju glavni heroji baleta. Mašina djetinja zaljubljenost u Orašara tijekom baleta postupno prerasta u pravu romantičnu ljubav i Grigorovič taj proces vješto prikazuje – od suzdržanog dueta približavanja dvoje junaka, preko njihova putovanja kroz Valcer pahuljica, do veličanstvenog Grand pas de deuxa u završnoj sceni vjenčanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Boljšoj balet, Sergej Prokofjev, Romeo i Julija, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić
Kao cjelina, Grigorovičeva koreografski razvedena interpretacija priče strukturirana je filmično – po principu montaže. Bez literarnih uvoda i objašnjavajućih scena, slike, fokusirane na srž psihološke drame, nižu se i pretapaju kao kadrovi u filmu. Takav, dramski koncentrirani pristup radnji, u kojem su objašnjavajuće pantomimske međuscene izbačene, svakako je zanimljiv, njime se intenzivira iskustvo tragične ljubavi kao glavne potke baleta i ostavlja više prostora čistom plesu. Glavna zvijezda ove produkcije je sjajna Natalija Bessmertnova. Grigorovičeva supruga, inspiracija i dugogodišnja prima-balerina Boljšoj teatra ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Kraljevski balet u Royal Opera House Covent Garden, Léo Delibes, Sylvia, kor. Frederick Ashton, Opus Arte, 2005.
Piše: Andreja Jeličić
Darcy Bussel, izuzetno omiljenu prvakinju Kraljevskog baleta, u naslovnoj ulozi, na početku je ideal samosvojne i samouvjerene, snažne i odvažne mlade žene koja uživa u vlastitoj snazi i slobodi. Za romantični balet ne baš tipična junakinja. No već u poznatom valse lente Sylvia doživljava prvu iz mnogih karakternih transformacija u baletu. Pred nama je odjednom drugačija mlada djevojka, ženstvena, gotovo nježna i umilna. Bussel ostaje uvjerljiva i dominira scenom, njezina je tehnika sigurna, raskošna, njezin šarm osvaja. Partner joj je sjajni Roberto Bolle, savršeno tempiranih podrški u kojima održava čistoću i sklad linija
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Teatro alla Scala, Milano, San ljetne noći (Sogno di una notte di mezza estate), kor. George Balanchine, glaz. Felix Mendelssohn Bartholdy
Piše: Maja Đurinović
Balet je podijeljen na dva posve različita čina, iako je u oba u prvom planu ljepota čistih linija tijela akademskog plesa i muzikalna geometrija scene. U prvom je odigrana cijela priča: dramaturški savršeno jasno, uz vrlo malo mimskih objašnjenja, i odlično povezana; zapleti se paralelno dešavaju i isprepliću na sceni, ali su zapravo spretan okvir za solo varijacije, duete i corps de ballet. Drugi dio je svadbeno slavlje, ali zapravo čista baletna svečanost, simetrični ornament ansambla i parada briljantnih solista (plesačice su sada odjevene u pačke), koji će nizom varijacija pas de deuxa pokazati virtuoznu vještinu figura, okreta i skokova ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD ples: The Car Man, koreograf Matthew Bourne
Piše: Maja Đurinović
Režija je sjajna tako da pri gledanju baleta nema dojma kazališne predstave, nego filmske koreodrame. Bourne u koreografskom postupku misli moderno, brzo, filmski, u planovima i brzoj izmjeni kadrova, pa se njegova djela nekako prirodno smještaju i odlično koriste mogućnosti drugog medija. Plesna drama je jasna u odnosima, tijeku i značenju, brza i energična u izvedbi, realna u kostimu, uvjerljiva i upečatljiva po krvi koja izbija iz rana, štrca, prlja i nevine, i obilježava krivce. No sve zajedno nije uspjelo napraviti otklon od Hollywooda, dići se na razinu više, dirnuti autorskim rješenjem, nego je ostalo zarobljeno filmskim obrascima ...pročitajte cijeli tekst...